fredag 28 oktober 2011

Frånvaro pga Afrika

Nu kommer jag att ha ett uppehåll i bloggen under en två veckors period då jag skall resa till Afrika med jobbet.
Bolaget jag arbetar för (Elkjop) skänker pengar i ett projekt med Röda korset som heter Water for life och nu har jag fått förmånen att åka ned till Afrika för att få uppleva en del av projektet.
Det ska bli så otroligt häftigt att komma så nära tätt inpå en annan kultur av liv, det vi förbrukar med en toalettspolning är ett helt dagsbehov av dricksvatten för deras överlevnad. Hur många gånger står inte vattenkranen på i badrummet och bara spolar ut vatten medans vi borstar tänderna som vilken självklarhet som helst?
Vi tar väldigt mycket för givet och små hinder i vardagen som tex ett strömavbrott på 20 min får oss helt ur balans, hur lagar vi mat, nu kan vi inte titta på tv, ånej jag ser ju ingenting osv.... Det är ganska små saker i jämförelse med hur det ser ut i delar av världen.
Det finns dom som tycker att man kan ju inte tänka på barnen i Afrika hela tiden... Nej det kanske vi inte kan, men vi kan ge ett bidrag, tänka på hur vi behandlar miljön,  tänka efter när vi stöter på problem -hur stora är dom egentligen. Det finns massor av saker vi kan göra och då för andra människor än oss själva och jag är övertygad om att jag kommer att få ett helt annat förhållningssätt efter den här resan.
Länder vi kommer att besöka är Rwanda, Burundi och Kenya så jag kommer att få ta del av inte bara en kultur med historik utan flera.
Som avslutning på resan ska vi spendera tre dagar på Safari i Kenya och det mina vänner, det kommer också att bli en upplevelse.
Under tiden... Ta hand om dig och krama om dom du tycker om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar